Samband med arbetstagarens stolthet : En studie om sambanden mellan hur medarbetaren identifierar sig med sin arbetsgivare och olika arbetsfaktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet är att förstå vilka samband som finns mellan olika arbetsfaktorer och hur dessa förhåller sig till att vara stolt över, och identifiera sig med, en organisation. De specifika faktorer som används är: hur attraktiv arbetsgivaren är, engagemang, samarbete, trivsel och acceptans av stress. Teorin som används är “Social Identity Theory”, Teorin om social identitet, vilken menar att alla strävar efter att vara en del av en grupp eller organisation och väl med, “in-group”, kommer man samarbeta, prestera och engageras i högre utsträckning. Uppsatsen är av kvantitativt format och analyserar ett svenskt fastighetsbolags medarbetarundersökning med 278 respondenter. Datan sekundäranalyseras eftersom för att det är dataekonomiskt men med en sekundäranalys finns även begränsningar, till exempel att frågorna inte går att ställa precis som man vill. Bi- och multivariata analyser samt test för multikollinearitet genomförs. De bivariata sambanden är generellt starka. Det gör att studiens hypoteser om att det finns ett samband mellan variabeln stolthet för företaget och variablerna employer brand samt samarbete som kan antas, medan övriga tre hypoteser inte kan bekräftas genom analysen. Däremot visar de multivariata analyserna att de samband som finns kvar med variabeln stolthet för företaget, efter stegvis prövning för mellanliggande variabler, endast kan påvisas för variablerna samarbete och employer brand (hur attraktiv de anställda anser arbetsgivaren vara). Det finns begränsat med svensk forskning i detta område och denna studie bidrar till både mer kunskap om svenska företag och hur identifiering skapas såväl som att den är en pusselbit till Social Identity Theory, vilket är en teori som är under konstruktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)