SAMARBETE OCH INTERAKTION MELLAN FÖRSKOLLÄRARE OCH VÅRDNADSHAVARE : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv om samarbetet med vårdnadshavare i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare utifrån deras perspektiv ser på samarbete och interaktion med vårdnadshavarna i förskolans verksamhet. I undersökningen deltog åtta legitimerade förskollärare. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som fokus. Den modell som har lagt grunden för detta arbete är Granströms samarbetsmodeller. När data hade samlats in genom intervjuer, använde vi oss av en tematisk analys där vi delade upp resultatets olika innehåll. Resultatet visade att ett lyckat samarbete grundar sig på olika faktorer, bland annat kommunikation och förtroende. Den dagliga kontakten anses vara väsentlig för att en relation ska skapas mellan vårdnadshavare och förskollärare. Dock menar förskollärare att det även finns utmaningar med samarbetet, bland annat intresse och tid. Studiens slutsats är att det behövs skapas relationer mellan förskollärare och vårdnadshavare som behöver börja tidigt. En kontinuitet och fortlöpande samtal mellan de båda parterna är betydelsefullt. Om dessa faktorer inte förekommer kan det uppstå olika typer av utmaningar som kan bidra till att samarbetet försvåras och att barnets vistelse på förskolan påverkas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)