Att skapa konkurrensfördelar – En studie som granskar begreppet med fokus på icke unika produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur livsmedelsföretag som saluför råvaror skapar varaktiga konkurrensfördelar. Frågeställning: Hur skapar ett företag varaktiga konkurrensfördelar när deras produkt inte längre kan ses som en unik resurs? Metod: När urvalet av teori och empiri gjorts har vi utgått från de fyra källkritiska områdena. Uppsatsen har en deduktiv ansats då vi utgår från teorierna och tillämpar sedan dessa på det valda empiriska fältet Vi har undersökt tre fallföretag, dessa är; Salico AB, Sundstorgets Kött & Delikatesser och Ålgrändens Fisk & Delikatesser AB. Tre intervjuer har genomförts, en för varje företag. Vi har valt ett kvalitativt tillvägagångssätt för insamlandet av material till vår uppsats. Även två icke deltagande observationer har genomförts i de två butikerna tillhörande Sundstorgets Kött & Delikatesser respektive Ålgrändens Fisk & Delikatesser. Slutsatser: Efter att ha analyserat våra tre valda företag kan vi konstatera att samtliga lyckats differentiera sig inom respektive bransch och marknad. Således har vi visat att teorierna om positioneringens vikt stämmer i praktiken. Fallföretagen som använts i analysen har uppmärksammat oss på vikten av kunskap. Unika omständigheter kan bidra till att även om produkten inte ses som unik kan företag genom olika strategiska beslut göra produkten svårimiterbar. Vi menar vidare att varumärket kan fungera som ett redskap och utgör den kommunikativa länken mellan företag och konsument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)