Normhantering pågår. Pedagogers erfarenheter och reflektioner kring normmedveten undervisning

Detta är en Master-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Författare: Åse Werner; [2017]

Nyckelord: Kön; Normer; Normkritik; Pedagoger; Sexualitet; Undervisning;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till, och arbetar med, normer kring kön och sexualitet i skolmiljö. För detta syfte genomfördes djupintervjuer med pedagoger från högstadie- och gymnasieskolor. Frågor ställdes för att ta reda på hur informanterna uppfattar normer kring kön och sexualitet hos elever samt hur de bemöter och hanterar dessa normer i sin undervisning. Frågor ställdes även kring deras syn på skolans uppdrag och struktur för arbetet med normer kring kön och sexualitet. Resultatet analyserades utifrån teoretiska begrepp såsom sexuella script, queer, genus och sexuella värdehierarkier. I studien framkom att pedagogerna tar en tydlig utgångspunkt i skolans värdegrund för att identifiera, arbeta med och utmana vad de uppfattar som ”dåliga normer” hos eleverna. Detta kritiska arbete sker utan att det finns någon uttalad reflektion hos pedagogerna kring att värdegrunden i sig består av normer. En utmaning som pedagogerna lyfter fram i sitt arbete med normer är balansen mellan personligt och privat. Ytterligare en utmaning är att skapa och locka fram diskussioner samtidigt som det måste sättas gränser för vad som får uttalas i klassrummet. I studien framkommer det även att pedagogerna till stor del lämnas ensamma att tolka och implementera värdegrunden – resurser i form av tid, struktur, fortbildning och stöd på skolnivå tenderar att vara bristande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)