Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. Detta analyserades och diskuterades utifrån feministisk teori, queerteori, Hirdmans genussystem, Foucaults maktbegrepp och intersektionalitet. Resultatet visade tydliga stereotyper och attributer för olika genus, samt en genusordning baserad på heteronormativitet och heterosexualitet. Däremot visade sig en relativt jämn könsfördelning i de utvalda läromedlen med ett varierande resultat i fråga om vilka attribut som tillskrivs de båda könen och även några normbrytande exempel som kunde kopplas till feminism och genusmedvetenhet. När det gällde HBTIQ+-identiteter fick de andra sexualiteterna en liten plats i några böcker och osynliggjordes helt i andra, vilket ledde till marginalisering av dessa grupper. Som slutsats kunde man se ett försök att främja jämställdhet i de utvalda läromedlen, men en ojämn kvalitativ jämlikhet då läromedlen framställer genus på ett ojämlikt sätt och avslutande diskussionen blev att det är lärarens ansvar att behandla genusfrågor i undervisningen så att Skolverkets styrdokument kan tillämpas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)