Revisorers förhandlingsstrategier : En kvantitativ studie av hur klientens karismatiska ledarskap påverkar revisorns val av förhandlingsstrategi

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att undersöka hur valet av revisorns initiala förhandlingsstrategi påverkas av det karismatiska ledarskapet utövat av klientens CFO. Studiens forskningsfrågor berör även vilka förhandlingsstrategier som är det mest sannolika att revisorn väljer att tillämpa när klientens CFO upplevs som karismatisk. Metod: Studien baseras på positivistiskt synsätt där jag genom en deduktiv ansats har prövat resultatet från en kvantitativ undersökning mot teorier inom området. Studien har en tvärsnittsdesign. Datainsamlingen gjordes genom en webbaserad enkätundersökning som skickades ut till revisorer verksamma i Sverige. Resultat & slutsats: Studien bekräftar att begreppet karismatisk ledare är relevant i sammanhanget då det visar att respondenterna upplever starka och svaga ledare i sin dagliga förhandlingsgärning i termer av karismatiska ledare. Vidare kunde studien identifiera ett samband mellan en av förhandlingsstrategierna och karismatiskt ledarskap. Uppsatsens bidrag: Studien bidrar till redovisningslitteraturen genom att gestalta förhandlingen mellan revisorer och klienter som ett socialt fenomen där möjligheten att inflyta över motparten är central. Vidare är studien ensam om att undersöka karismatiskt ledarskap som påverkansfaktor på revisorns val av förhandlingsstrategi. Förslag till fortsatt forskning: Studiens begränsningar utgörs av den låga svarsfrekvensen och svårigheten att iscensätta effekterna av ett karismatiskt ledarskap. Vidare studier bör anta en mer experimentell karaktär för att ytterligare kunna förklara den potentiella effekten som det karismatiska ledarskapet kan ha på revisorers val av förhandlingsstrategi samt en studie av hur klientens val av förhandlingsstrategi påverkar revisorns val av förhandlingsstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)