"Du läsa denna!" -en fallstudie av hur bilderboken används på två förskoleavdelningar

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med vår fallstudie är att ta reda på när och hur man på två förskoleavdelningar arbetarmed bilderböcker. Då ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och samspel är centralabegrepp. Vi är intresserade av att undersöka hur barnen samspelar med varandra respektivesamspelet mellan barn och pedagog.Frågeställningar: · När och hur används bilderböcker i förskolans verksamhet? · Hur ser samspelet kring bilderböcker ut mellan barn och barn i förskolan? · Hur ser samspelet kring bilderböcker ut mellan barn och vuxen i förskolan?MetodEn kvalitativ fallstudie genomfördes i form av observationer på två förskoleavdelningar medbarn i åldrarna 1- 5 år, under 3 dagar på respektive avdelning. Till grund för deobservationerna gjordes en pilotstudie vid ett tillfälle på de berörda avdelningarna.ResultatResultatet av vår undersökning visar att arbetet med bilderböcker förekommer i olika formerpå de två undersökta förskoleavdelningarna. Vi fann att det inte alltid är så självklart attverklighetens bild stämmer överens med den pedagogiska litteraturens bild av arbete medbilderböcker. Vi såg dock goda möjligheter till samspel mellan de undersökta parterna.Betydelse för läraryrketArbete med bilderböcker i förskolan är av stor vikt för såväl kommunikation som samspel ochsocial utveckling. I denna undersökning framkom att samspel ofta står i fokus då det gällerarbete med litteratur. Genom samspel skapas lärosituationer som ligger till grund för detlivslånga lärandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)