Investeringsmetoder i svenska noterade företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Författare: David Åsenlund; Björn Tröjbom; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Varje år tas ett stort antal investeringsbeslut i svenska företag. Dessa beslut är inte bara viktiga för företagen själva utan också för samhället i stort. För att, i ett företag, kunna ta ett beslut om en investering finns ett antal metoder som man kan använda sig av. Studiens syfte är att ge en övergripande bild av hur svenska noterade företag använder sig av dessa metoder. Studien ska också visa på orsak-verkan samband mellan företags egenskaper och vilka metoder företagen väljer att använda sig av. Denna studie bygger vidare på Hartwigs (2012) studier av svenska noterade bolag. Metod: Studien har genomförts med kvantitativ metod med hjälp av en enkätundersökning. Enkäten är en svensk översättning av enkäten som användes av Graham och Harvey (2001) och den har använts av Hartwig (2012) vid två enkätundersökningar år 2005 och 2008. Enkäten skickades ut till 247 svenska noterade bolag. Svaren bearbetades i Excel för att få fram den beskrivande statistiken samt i SPSS för att kunna göra en multivariat regressionsanalys. Utifrån tidigare forskning ställs fem hypoteser som har kunnat förkasta/bekräfta med hjälp av de statistiska resultaten som finns presenterade i tabeller. Resultat och slutsats: Den tidigare forskning som har bearbetats för att kunna ställa hypoteser har alla visat på att företag går mot att i större utsträckning använda sig av sofistikerade investeringsmetoder. Denna studie kommer dock fram till att svenska noterade bolag inte går mot att, i större utsträckning, använda sig av sofistikerade metoder. Den utveckling som visats fram till 2008 har stannat upp och vänt tillbaka marginellt. Vidare visar studien att stora företag är mer sofistikerade i sina val av investeringsmetoder idag än tidigare. Förslag till fortsatt forskning: I en kvantitativ studie är det ofta svårt att få svar på frågor som rör anledningar till varför företag gör som de gör. En kvalitativ studie som behandlar samma ämne som denna studie skulle kunna ge bättre svar på varför och hur företag resonerar när de väljer investeringsmetoder. Vidare skulle det vara intressant denna studie samt Hartwigs studier följdes upp med en liknande några år framåt i tiden. Detta för att då se hur utvecklingen bland svenska företag fortskrider. Uppsatsens bidrag: Eftersom denna studie bygger på tidigare studier (Hartwig 2012) så fortsätter studien att bygga upp en bild av hur svenska företag använder sig av investeringsmetoder samt att den skapar en större bild av hur utvecklingen sett ut över tiden i Sverige. Resultaten är intressanta för företag som gör investeringar eftersom studien ger en övergripande bild över vilka investeringsmetoder som används i Sverige idag. Vilket kan fungera som ett stöd och riktlinjer för företag när de skall välja investeringsmetod.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)