Marknadsanalys av hopfällbart modulhus i massivträ

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Det finns ett behov av temporära boenden i modulhusformat inom flera grupper. Av de fyra undersökta hade i alla fall hjälporganisationer ett direkt behov av dem och vidare fanns det lösningar som skulle kunna göra både militär, campingplatser och evenemang till potentiella kunder. Dock faller MFB i konkurrensen med idag befintliga produkter på marknaden. Det är för tungt, dyrt och otympligt för att kunna transporteras några längre sträckor och kräver dessutom lyftkran för att kunna monteras, något våra undersökta målgrupper uttryckte som en klar försvårande omständighet. Målgruppen som återstod var den inom Sverige som i rapporten kallats campingplatser/evenemang. Här finns ett intresse, om än relativt svagt, för att hyra in MFB under korta perioder. Efter att ha gjort en kostnadsutredning på förslaget om att skapa ett bolag som istället för att sälja MFB hyr ut dem, kunde det dock återigen konstateras att MFB var för tungt, dyrt och otympligt för att kunna bli lönsam.  Slutsatsen är att det inte är värt att gå vidare med rådande förslag på modulhus. Lättare material, montering enbart med hjälp av manskraft och mindre format är alla nödvändiga åtgärder för att ha en chans att konkurrera på dagens marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)