Utmaningar och goda exempel inom SVA och specialundervisning : En komparativ multipel fallstudie på två svenska grundskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att analysera och jämföra erfarenheter och synsätt hos rektorer, specialpedagoger och SVA-lärare gällande undervisning av elever i behov av särskilt stöd inom språk-, läs- och skrivområdet och undervisningen i svenska som andraspråk. Fokusområden var rådande utmaningar och möjligheter som sedan analyserades genom Skrtics teori. Samarbetet mellan speciallärare/ specialpedagoger och lärare i svenska som andraspråk blev utifrån intervjuerna ett annat fokusområde. Kanske fanns det bakomliggande orsaker till att olika skolor bedriver undervisningen på olika sätt inom dessa områden och då prioriterar olika. Skolledning intervjuades för att kunna få fram olika perspektiv. Forskningsansatsen var kvalitativ och datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer på två grundskolor (f-5). Två SVA-lärare, 2 specialpedagoger, en rektor och en biträdande rektor intervjuades. Efter insamlade data analyserades intervjusvaren genom Skrtics teori. Med teorin som bas framkom ett resultat där maskinbyråkrati, professionell byråkrati eller adhokrati var det rådande i skolverksamheterna. I resultatet gick att utläsa hur rektorerna i större grad arbetade enligt maskinbyråkrati medan pedagogerna höll sig till den professionella byråkratin. Alla intervjuade önskade större grad av adhokrati, vilket tidigare forskning också belyste som den största framgångsfaktorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)