Tillämpning av ArcGIS i syfte att visualisera tjälens påverkan på vägnätets bärighet i Norr- och Västerbotten

Detta är en M1-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Författare: Alexander Sjölund; [2022]

Nyckelord: BK4-vinter; Trafikverket;

Sammanfattning: I detta arbete har det med hjälp av kartprogrammet ArcGIS skapats kartor över Norr- och Västerbotten som illustrerar hur det statliga vägnätet, under vintertid då tjäle är i marken, kan används för att transportera gods på upp till 74 ton. Detta beror på att tjälen hjälper till att stärka upp vägbyggnaden, vilket gör att under dessa tider kan vägar med en lägre bärighetsklassificering klara av högre laster. Syftet med detta är att man vill hjälpa näringslivet att kunna nyttja större delar av dom naturresurser som finns i den utredda regionen och på så sätt vara mera konkurrenskraftiga mot grannländer.  För att en väg ska klara att transportera gods med dessa vikter får det inte finnas några överfarter eller broar som är dimensionerade för att klara mindre än 74 ton. Detta då dessa under vintertid inte blir starkare och då utgör en risk för att gå sönder om transporter börjar tas över dom.  Kartorna som skapats illustrerar dels vilka vägar som redan idag kan klassas som BK4 då tjälen lagt sig i marken, men också hur den framtida planeringen ser ut just nu och hur det kommer påverka vägnätet kommande tre åren. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)