En riktig prinsessa behöver sin prins.

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2011]

Nyckelord: Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

Sammanfattning: Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. Studien bygger på information ur samtalsintervjuer med pedagoger och en rektor, boksamtal med barn i förskoleklass samt observationer av förskolor och är därmed en kvalitativ studie. Genom detta, i samband med tidigare forskning inom ämnet, har vi upptäckt att förskollärarnas kunskap om genusfrågor är begränsad och att mycket återstår att göra innan ett jämställdhetsarbete i förskolan kan sägas vara uppfyllt. Under boksamtalet med fem barn i sexårsåldern framkom att dessa barn har tydliga föreställningar om vad som är typiskt manligt och typiskt kvinnligt. Resultatet kan tyda på att pedagogerna och förskolan, som idag för många barn är en central uppväxtmiljö, spelar en viktig roll och därför har ett stort inflytande när det gäller att bryta traditionella könsroller. Som blivande lärare anser vi att den här undersökningen är av hög relevans. Detta med tanke på de jämställdhetsuppdrag som finns tydligt formulerade i Läroplanen för förskolan och även med hänvisning till den jämställdhetslag som Sverige skrev under 1979.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)