Lärande av spelförståelse i fotboll

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Julio Cesar Mosele; [2014-11-11]

Nyckelord: Spelförståelse; Spelförståelse; Speluppfattning;

Sammanfattning: Den här studien undersöker fotbollsinstruktörers undervisning på fotbollsgymnasium i Västra Götalandsregionen, fotbollsinstruktör är en term som betecknar läraren i ämnet fotboll. Studiens styrande frågeställningar forskar kring instruktörers uppfattningar och erfarenheter kring spelförståelse i fotboll, samt deras metodval i en undervisning som riktar sig mot spelförståelse och lärande. Syftet med studien är att utifrån instruktörernas synsätt komma fram till effektiva metodiska former som kan bidra till inlärning av spelförståelse på gymnasiets fotbollsundervisning. I denna studie används kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som metod för att samla in data där sju fotbollinstruktörer vid tre olika gymnasier har intervjuats. Data är analyserat utifrån teorier om spelförståelse samt metoder i idrottsundervisning. I studien kommer det exempelvis fram att tidigare erfarenhet som fotbollsspelare är en fördel för att bli instruktör senare i tränarskapet. Det är instruktörernas ansvar att göra eleverna medvetna om vad spelförståelse är, hur och varför man tränar det. Medvetenhet om detta bidrar till utveckling. På en fotbollsundervisning tränas färdigheterna i spelet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)