Administrationsexplosion i insamlingsorganisationer? - En studie av en ökad kontroll och mätning i insamlingsorganisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: Administrationsexplosion i insamlingsorganisationer? - En studie av en ökad kontroll och mätning i insamlingsorganisationer. Seminariedatum: 5 juni 2015 Ämne/kurs: FEKH69, Examensarbete i företagsekonomi på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sofie Dersén, Tin Gavran och Jacob Mannfalk Handledare: Mikael Hellström Fem nyckelord: Insamlingsorganisationer, administration, kontroll, Svensk Insamlingskontroll (SI), Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera konsekvenserna för insamlingsorganisationers verksamhet av en ökad kontroll och mätning, samt orsakerna till denna utveckling. Metod: För att uppnå vårt syfte har en deduktiv ansats använts där befintlig teori testas mot den insamlade empirin. Det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Teoretiskt perspektiv: Den inledande delen i teorin handlar om varför organisationer följer utifrån kommande regler samt varför det har skett administrativ tillväxt i insamlingsorganisationer. Vidare beskrivs de konsekvenser som kan uppkomma av en ökad kontroll och mätning. Slutligen framförs de konsekvenser som kan vara ett resultat av givares förväntningar på insamlingsorganisationer. Empiri: Det huvudsakliga empiriska materialet av telefonintervjuer med representanter från sex olika insamlingsorganisationer i Sverige. Slutsats: Studien har visat att en anledning till den ökade administrationen är att insamlingsorganisationer omges av flera intressenter som ställer olika krav. Utifrån våra resultat går det ej att konstatera att insamlingsorganisationers kärnverksamhet undanträngs på grund av den ökade administrationen. Däremot ses risker med att denna utveckling kan leda till målförskjutning samt stress för de anställda. Vidare konstateras att insamlingsorganisationer anpassar sina administrationskostnader utifrån givares förväntningar och att detta kan innebära att de väljer att redovisa mindre kostnader som administrationskostnader. Slutligen visar studien att de strategier som används för att minska administrationskostnaderna kan leda till att insamlingsorganisationer inte behåller viktig kompetens och att de avstår från vissa investeringar i sin infrastruktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)