Strategier för hantering av användarmotstånd : En studie över vilka strategier SME´s tillämpar vid implementering av affärssystem för att hantera användarmotstånd

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Användarmotstånd beskrivs vara en av de vanligaste kritiska momenten vid implementering av affärssystem och är en vanlig orsak för att IT-projekt misslyckas. Det finns flertalet orsaker som bidrar till användarmotstånd som kan hanteras med hjälp av tillämpning av adekvata strategier. Syftet med studien är att undersöka olika SME ́s för att identifiera strategier som används vid implementering av affärssystem för att kunna presentera rekommendationer för val och tillämpning av lämpliga strategier för att hantera användarmotstånd. Studien som genomförts med en kvalitativ forskningsansats för att skapa förståelse för vilka strategier organisationer använder sig av för att hantera användarmotstånd vid implementation av ett affärssystem. Studiens resultat indikerar på att kunskapen för användarmotstånd är bristande och att det vanligtvis inte tas till beaktning vid en implementation i SME ́s. Studiens slutsatser bidrar med rekommendationer att beakta vid en implementation av affärssystem i syfte att skapa trygghet hos användare och därmed hantera användarmotstånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)