"Mer jul för pengarna" - En kvalitativ medieanalys av julen i reklamen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle och konsumerar nuförtiden efter begär och inte efter behov. Vi tror att media har spelat en stor roll i skapandet av detta och vill därför göra en medieanalys grundad i konsumtionsteori. Vi är intresserade av att se hur julen är representerad i media och hur konsumtion är kopplat till högtiden. En avgränsning har gjorts till gratistidningen Metro, som är den största tidningen i Sverige idag. Fokus ligger på annonserna i tidningen och syftet är att beskriva vilka olika värden som förmedlas som viktiga för julen. Syftet är att sedan se hur dessa värden används för att uppmana till konsumtion. Detta görs genom en kvalitativ innehållsanalys där vi undersöker underliggande normer och föreställningar i annonser som rör julen. Dessa är inte synliga och därför används en semiotisk analys, då syftet med denna är att definiera de synliga och de osynliga betydelserna. I slutsatsen redogörs för de olika värden som är förekommande i samband med julen i relation till reklam för produkter/tjänster. Dessa värden är; välgörenhet, nära och kära, gemenskap, njutning, pengar, konsumtion. En annan slutsats är att de associationer som finns till julen används som en ”ursäkt” för att sälja. Annonserna som analyserats uppmanar till konsumtion genom att motivera produkten/tjänsten som nödvändig för julen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)