Föräldrasamverkan - Vill, Kan och Förstår föräldrar och pedagoger hur föräldrasamverkan i förskolan är tänkt att fungera enligt läroplanen?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att med hjälp av enkäter undersöka om läroplanstexten angående föräldrasamverkanimplementerats i förskolan. Vi utgår från frågorna kan, vill och förstå från implementeringsteorin. Där vi tittar påföräldrars och pedagogers förståelse för läroplanstexten, vilken vilja det finns från båda parter att ha enfungerande föräldrasamverkan samt vilken kunskap, tid och möjlighet parterna har att genomförföräldrasamverkan enligt lpfö 98. Vårt resultat visar att viljan finns hos båda aktörerna men vi har sett en brist iinformationsflödet, som bidrar till att föräldrarna inte alltid förstår sin roll i föräldrasamverkan. Vi har också settatt det saknas rutiner och forum för när var och hur man ska bedriva föräldrasamverkan. Detta i sin tur gör attföräldrarna inte alltid kan genomföra föräldrasamverkan enligt läroplanstexten. Vårt resultat har vi jämfört medtidigare forskning som behandlat samma ämne. När vi som pedagoger ska utgå från varje barn är det viktigt attha en fungerande föräldrasamverkan för att få en helhetsbild av barnet och dess omvärld. Vidare är det viktigt attvi visar respekt för föräldrars kunskap om sitt barn. Föräldrasamverkan är bara en del av pusslet som är vårtuppdrag enligt läroplanen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)