”Jag har inte en jävla aning alltså. Det är ju fett onödigt, om man tänker, alltså.”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Vår upplevelse var att det pratas för lite om slöjdens syfte och mål med eleverna på grundskolan och vi ville genom denna studie undersöka huruvida detta stämde. Syftet med denna undersökning var att kartlägga hur vår urvalsgrupp beskriver och uppfattar slöjd i jämförelse med kursplanens syfte och kunskapskrav. Vi var också intresserade av att undersöka hur deras svar förhåller sig till den Nationella Utvärderingen 2003. Vi har använt oss av metoden samtalsintervjuundersökning, där vi genomförde sex gruppintervjuer med elever i årskurs åtta från tre olika skolor. Vi har använt ett sociokulturellt perspektiv i vår undersökning för att genom det kunna få syn på de faktorer som kan vara med och påverka elevernas svar. Vår slutsats är att elever, från vår urvalsgrupp, inte enbart grundar sin uppfattning om slöjdämnet på läroplanen och det som lärs ut i skolan utan också utifrån det omgivande samhällets syn. Det skulle kunna implicera att man behöver jobba mer med läroplanen och slöjdens syfte på skolan för att kunna konkurrera med andra uppfattningar om slöjd. Vår undersökning visar också, till skillnad från NU-03, att entusiasmen för slöjd har minskat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)