REPRESENTATION I SPEL MED FOKUS PÅ TRANSKARAKTÄRER : En studie kring skapandet av positiv transrepresentation

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Ingrid Nymark; Gizela Wikström; [2021]

Nyckelord: trans; spel; hbtq ; representation; media;

Sammanfattning: Detta arbete har undersökt vilka strategier spelutvecklare kan använda sig av för att skapapositiv transrepresentation i digitala spel. Vi har identifierat en brist på transkaraktärer ispel och sett återkommande stereotyper bland transkaraktärer i spel och media. Genomsemi-strukturerade intervjuer med tillhörande enkät har 8 transpersoner intervjuats för attsammanställa deras uppfattning om existerande representation samt om två unikatranskaraktärer vi skapat. Resultaten visade att deltagarna anser att det bör skapastranskaraktärer av varierande kroppsformer, bakgrunder, könsuttryck och stadier avtransition för att förstärka att alla transpersoner är olika och att undvika karikatyrer, fokuspå deras trauma och presenterande av alla transpersoner som androgyna. Generellt ansågsvåra karaktärer vara positiva transrepresentationer, däremot är de inte mallar för hur allatranskaraktärer bör designas. Mer forskning behövs för att vidga normalitetsbegreppet förvilka som accepteras i samhället då sättet representation visas påverkar människorsuppfattningar om minoritetsgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)