FACEBOOK – Ett ansiktslyft för din identitet

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken roll Facebook spelar för tonåringar i deras identitetsskapande. Syftet uppnås genom följande övergripande frågeställning: • Hur ser relationen mellan tonåringars användning av Facebook och deras identitetsskapande ut? Den i sin tur mynnar ut i två följdfrågor: • Vilken typ av behov fyller Facebook för tonåringar? • Hur yttrar sig ett sådant behov och vad får det för betydelse i det sociala livet? Metod: Utgångspunkten för metoden bottnar i en socialkonstruktivistisk verklighetssyn. Studien kretsar därför kring en ontologisk inriktning inom den kvalitativa forskningsstrategin eftersom den handlar just om hur människan konstruerar sin verklighetsuppfattning. Med den kvalitativa metoden vill vi få en beskrivande bild av hur Facebook kan användas i tonåringars identitetsskapande samt vilken betydelse detta innebär samt få en förståelse för vad som händer under en sådan process i en vidare kontext. För att uppnå detta sammanförs de båda objekten för vår studie, Facebook och tonåringar, i form av fokusgruppsintervjuer följt av kvalitativ analys. Slutsatser: På Facebook uppstår ett samspel mellan den medierade samt den levda erfarenheten där den virtuella gemenskapen fungerar som ett komplement till det vardagliga mötet. Tonåringar använder Facebook som en del i identitetsskapandet. Möjligheterna att ta intryck av andra sammanfogas till ett nytt jag. Ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv ser vi att Facebook som nytt medium ger tonåringarna en källa till att införskaffa inspiration om hur man kan forma sin identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)