Skrivsvårigheter : Hur lärare arbetar med skrivundervisningen för elever med skrivsvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Skrivsvårigheter uppmärksammas alltmer i skolans värld i dagens samhälle, och kan uppfattas som ett stort problem bland lärare. Forskare menar att det skrivna språket är en viktig förutsättning för att kunna kommunicera med omvärlden. Därför är det viktigt att lärarna hjälper de elever som har skrivsvårigheter för att kunna utvecklas till skickliga skribenter. Dock är detta inget enkelt fenomen eftersom elever med skrivsvårigheter oftast kan uppfattas som ”lata”, då eleverna oftast inte vill skriva någonting, då de anser det skrivna fult och oläsligt. Därför är syftet med denna studie att undersöka hur fyra lärare i årskurs 2 arbetar med skrivundervisningen för elever med skrivsvårigheter.   Fyra intervjuade lärare ligger till grund för min kvalitativa studie. Intervjuerna har analyserats utifrån den sociokulturella ansatsen, då jag är ute efter att ta reda på vilka redskap och verktyg som används av lärare i undervisningen för elever med skrivsvårigheter. Jag har analyserat materialet utifrån undervisning som innehåller underrubrikerna – skrivutveckling och skrivsvårigheter, miljö som innehåller underrubrikerna skrivutveckling och skrivsvårigheter, samt rubrikerna betydelse, upplevelser och metoder för att utgå ifrån syftet för att sedan kunna finna relevanta kategorier av kunskaper och information så som lustfyllt lärande för att tillfredsställa elevens behov, lärarens accepterande för elevers skrivsvårigheter, utvecklande undervisningssituation och resurskapande undervisningssituation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)