Den svenska officersutbildningen : Gör vi saker rätt eller gör vi rätt saker?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Att självkritiskt ställa frågan: ”Gör vi saker rätt eller gör vi rätt saker?” är vitalt om man avser förbättra det man gör. Svensk officersutbildning har bedrivits på Militärhögskolan Karlberg sedan 1792 och dess historia har satt sina spår i dagens officersutbildningssystem. Omkastningar i utbildningsupplägget är ofta en effekt av förändrat omvärldsläge och när större förändringar av utbildningssystemet sker blir också vikten av denna självkritiska fråga som störst. Skall man då fortsätta hävda att det var bättre förr eller behöver man acceptera de förändringar som sker och tänka nytt?Vår studie lyfter på denna heta sten med ett avstamp i verkligheten i form av före detta kadetters upplevelser, erfarenheter och perspektiv. Vi undersöker om det finns substans bakom den upplevda problematik mellan förväntningar och utbildning som chefen för programledningen vid Officersprogrammet ger uttryck för, i en artikel på Försvarshögskolans hemsida där han säger att: "Idag finns ibland ett glapp mellan förbandens förväntningar på de nyutbildade officerarna och den utbildning som bedrivs av Försvarshögskolan på uppdrag av regeringen. (Brorson. 2018)”Empirin är inhämtad genom intervjuer med före detta flygvapenkadetter från Officersprogrammet med ett antal års tjänstgöring i Försvarsmakten. Genom vald arbetsmetodik har datat analyserats och kodats till tre olika teman. Utifrån dessa teman har vi tagit fram en teoretisk referensram som vi granskat och utvecklat våra initiala analyser med i syfte att besvara forskningsfrågan:Hur upplever före detta kadetter att utbildningen vid Officersprogrammet förberett dem för en anställning i Flygvapnet? Våra sammanställda slutsatser pekar på ett flertal anledningar till varför Officersprogrammet inte lever upp till förväntningarna för hur utbildningen borde förbereda kadetterna inför en anställning i Flygvapnet. Vi beskriver i studien orsaker, samt ger förslag på åtgärder som Försvarsmakten och Försvarshögskolan kan vidta för att motverka denna problematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)