Elever med hörselnedsättning och övergången mellan skola och arbetsliv : En kvalitativ forskningsstudie kring studie- och yrkesvägledarens roll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Josefine Jägerskog; [2014]

Nyckelord: Karriärvägledning; process; RGH;

Sammanfattning: Studien behandlar studie- och yrkesvägledning till elever på Riksgymnasiet för döva och hörselskadade, där elevgruppen med hörselnedsättning studeras. Ungas övergångar från gymnasiet är extra komplex för denna grupp och de riskerar i större omfattning att hamna i arbetslöshet och utanförskap i samhället. Syftet med studien var att belysa hur studie- och yrkesvägledning kan arbeta med stöd i deras karriärutveckling och förklara hur vägledningsprocessen ser ut och på vilket sätt studie- och yrkesvägledning kan stärka eleverna individuellt. Detta gjordes genom kvalitativa intervjuer av studie- och yrkesvägledare som arbetade/har arbetat på Riksgymnasiet för döva och hörselskadade. Studiens resultat visade att elevernas hörselnedsättning har betydelse inför kommande studie- och arbetsliv. Kunskapsbrist och lågt själförtroende var vanligt förekommande hos denna elevgrupp. Samtliga studie- och yrkesvägledare arbetade extra stödjande och samverkade med andra aktörer för att visa på alternativa karriärvägar. Slutsatsen blev att elever med hörselnedsättning ges omfattande stödinsatser och mer tid för enskilda vägledningssamtal. Detta bidrar till elevernas process och förberedelser inför studie- och arbetsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)