Fysisk aktivitet och läsutveckling - en kunskapsöversikt om det eventuella sambandet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Översiktens syfte var att undersöka vilka effekter fysisk aktivitet har på läsutveckling. Kunskapsöversikten är ett självständigt arbete på grundnivå. Vi har sökt, analyserat och granskat forskning för att sammanställa den kunskap som gjorts kring eventuella samband mellan fysisk aktivitet och läsutveckling. Resultatet tyder på att fysisk aktivitet och motorisk träning ökar koncentrationsförmåga och minne samt att motoriska och kognitiva funktioner utvecklas parallellt. Fysisk aktivitet i form av korta träningspass i anslutning till lektioner främjar fokus och klassrumsklimat. Fysisk aktivitet genererar goda sociala lärmiljöer som tillsammans med god motorik och koncentrationsförmåga påverkar läsutveckling i en positiv riktning. Majoriteten av studierna visar på samband mellan fysisk aktivitet och goda akademiska prestationer i test som mäter läsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)