Det kontantlösa samhällets påverkan på SME-företag : En studie om de olika betalsättens effekter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

Sammanfattning: Det skedde en stor utveckling mot ett kontantlöst samhälle i samband med tillkomsten av elektroniska och internetbaserade betalningsmedel i mitten av nittiotalet. De senaste åren har även mobila betalsätt vuxit fram. Effekten av denna utveckling bidrog till ett minskat behov av kontanter, vilket har påverkat företag. Företag har blivit tvungna att anpassa sig till de nya sätten att utföra betalningar men även anpassa sig till marknadens krav då konsumenters köpbeteende har förändrats. Syftet med denna uppsats är att synliggöra de effekter som det kontantlösa samhället har på svenska små och medelstora företag. Det har tillämpats en deduktiv utgångspunkt tillsammans med en kvantitativ metod. För att få en större förståelse kring betalsättens påverkan har det utvecklats en modell som mäter nio dimensioner av betalsätten. Resultatet visade att högre grad av utsatthet för det kontantlösa samhället leder till större grad av spårbarhet och en mindre grad av enkelhet i betalningen. Detta kan bero på att kontantlösa betalsätt medför en större grad av information och att företag fortfarande finner kontanter som ett enkelt betalmedel att använda. Resultatet visar även att många dagliga transaktioner i ett företag i viss mån leder till större utsatthet för det kontantlösa samhället och att ett företag som i hög grad är utsatt för det kontantlösa samhället har en låg grad av kontroll över timing. Eftersom forskningen kring betalmedels påverkan på SME-företag är begränsad kan denna studie vara av värde då den belyser just detta. Denna uppsats visar på just de effekter som förändringen mot det kontantlösa samhället kan har på SME-företag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)