Utveckling av interprofessionellt arbetssätt inom hälso- och sjukvården : att lära tillsammans

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Hälso- och sjukvården är en stor och komplex organisation med många professioner och yrkesgrupper bundna till sig. För att skapa en patientcentrerad vård krävs att dessa samarbetar i interprofessionella team. Syftet var att öka kunskapen om hur interprofessionellt arbetssätt kan utvecklas inom hälso- och sjukvården. En litteraturstudie genomfördes med 17 vetenskapliga artiklar som granskades, analyserades och sammanställdes. Resultatet visade att interprofessionellt arbetssätt kunde utvecklas inom hälso- och sjukvården genom studenters och verksam personals interprofessionella lärande och med hjälp av flera metoder. Studenterna kunde utbildas i högskole- eller universitetsmiljö genom teori och simuleringsövningar, under grundutbildningens praktikplacering eller på en klinisk träningsavdelning. Det framkom att en kombination av teori och praktik var en effektiv metod. Utveckling av arbetssättet genom verksam personal kunde ske genom simuleringsövning, utveckling av ett kliniskt lärandecenter eller genom samarbete kring forskning. Ett interprofessionellt arbetssätt bör utvecklas inom hälso- och sjukvården för att bidra till en patientcentrerad vård och till ett fungerande samarbete mellan professioner. Både verksam personal och hälso- och sjukvårdsstudenter bör utbildas kring interprofessionellt arbetssätt. Vidare forskning kring hur arbetssättet kan utvecklas inom hälso- och sjukvården efterfrågas, särskilt gällande utbildningsmetoder för verksam personal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)