Gymnasieelevers attityder till matematik : Vad beror de på samt varför kan de vara prestationsberoende

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Det finns mycket matematikdidaktisk forskning som tyder på att attityder till matematik är prestationsberoende. Därför är det viktigt att alla elever ges möjlighet att kunna prestera inom skolan. Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar gymnasieelevers attityder till matematik, samt undersöka om och i så fall varför attityderna är prestationsberoende. 123 respondenter deltog i en enkätundersökning, samt fyra kvalitativa forskningsintervjuer genomfördes med deltagare som studerar det naturvetenskapliga programmet. Resultatet visar att gymnasieelever har en positiv attityd till matematik, samt att de huvudsakliga påverkande faktorerna till deras attityder är prestationer och lärarens roll i klassrummet. Att attityderna till matematik är prestationsberoende förklaras genom att matematik är ett svårt ämne, som ofta ses som ett statusämne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)