Artkunskap inom gymnasieskolans ekologiundervisning : En studie kring artkunskapens betydelse för förståelsen av ekologi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: I denna rapport presenteras en studie vars syfte är att undersöka vilken vikt lärarna lägger vid artkunskap i gymnasieskolans ekologiundervisning, samt vad lärarna anser att artkunskap har för betydelse för förståelsen av ekologiska samband. Studien undersöker också om det föreligger något samband mellan elevernas artkunskap och deras förståelse för ekologi. Sex lärare har intervjuats om sin ekologiundervisning och art- och ekologitester har genomförts med elever från lika många klasser inom naturvetarprogrammet. Lärarna understryker vikten av artkunskap för att eleverna skall förstå ekologiska samband. En övervägande del av lärarna har också ett stort artfokus i sin ekologiundervisning. Artstudierna bedrivs huvudsakligen i samband med exkursioner. För att artkunskap skall tjäna ett syfte i undervisningen betonas vikten av att sätta arterna i ett sammanhang. Artkunskapen ökar då förståelsen för ekologisk processer och för ekosystemens dynamik. Studien påvisar samband mellan elevernas artkunskap och förståelsen för ekologi. Denna studie stödjer därmed tidigare forskning kring artkunskapens betydelse inom ekologiundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)