Stressigt men vackert : Lärares uppfattningar av möjligheter och utmaningar inom undervisningen av nyanlända elever i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Sverige har under 2010-talet haft stor invandring, och många av de som kommit är barn och ungdomar. Många av dem har dåliga förutsättningar att lyckas i skolan, men idrott och hälsa ses ofta som en väg till gemenskap. Även om det är angeläget att veta mer kring hur utbildning för nyanlända barn och ungdomar fungerar optimalt finns det relativt lite forskning kring ämnet, och mycket av den existerande forskningen utgår från ett elevperspektiv. Denna studie ämnar bidra med ett lärarperspektiv genom 25 lärare i idrott och hälsas svar på kvalitativa enkäter kring vilka möjligheter och utmaningar de upplever i sin undervisning med nyanlända barn och ungdomar. Svaren relateras till Piagets begrepp assimilering och ackommodation samt Foucaults tankar kring kunskap och makt. Resultaten visar att lärarna uppfattar elevernas personlighet, att använda kroppsspråket samt skapa samhörighet som möjligheter. Samhörighet beskrivs dock även som en potentiell utmaning tillsammans med språkförbristningar, särskilda moment, kulturellt betonade skilda synsätt på idrottsämnet, de nyanlända elevernas mående samt känslor av otillräcklighet som pedagog. Resultaten synliggör också att de flesta lärare visar en flexibilitet kring sin kunskapssyn och gör anpassningar utifrån de nyanlända elevernas synsätt och tidigare erfarenheter, vilket skapar förutsättningar för assimilativt lärande. Ett fåtal lärare menar dock att de inte anpassar sin undervisning utifrån de nyanländas kunskapssyn och tidigare erfarenheter, vilket kan innebära att deras elever tvingas till en ackommodativ, mer krävande lärandeprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)