Bolånetakets påverkan på bostadsmarknaden : Ur kosumenternas synvinkel

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Författare: Joel Byström; Johan Sandberg; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: ABSTRACT Titel: Bolånetakets påverkan på bostadsmarknaden – Ur konsumenternas synvinkel Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johan Sandberg och Joel Byström Handledare: Aihie Osarenkhoe Datum: 2012 - 05 Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur förväntningarna var inför införandet, och hur konsumenterna påverkats av det nya bolånetaket som infördes 1 oktober 2010. När det nu gått 18 månader sedan införandet, hur har bostadsmarknaden påverkats ur konsumenternas synvinkel? Arbetets bidrag: Tidigare studier inom området (t.ex. Gauffin, 2011; Bekeris & Lagelius, 2011; Claesson & Megaache, 2011) fokuserar på hur hur bostadsmarknaden i sin helhet har påverkats av bolånetaket, med främsta inriktning på bostadsrätter i Stockholm. Denna uppsats bygger vidare på tidigare studier genom att undersöka huruvida konsumenterna på bolånemarknaden har påverkats, för att därmed utvidga kunskaper om bolånetaket och dess effekter. Uppsatsen kommer kunna användas för att diskutera om bolånetaket verkligen är det bästa sättet för att stoppa den osunda belåningen. Finns andra bättre alternativ som inte leder till att vissa utsatta grupper får svårt att ta sig in på eller helt enkelt utesluts från bostadsmarknaden? Metod: För att undersöka huruvida hypotesen stämmer att bolånetaket på ett negativt sätt påverkat förstagångsköpare och andra kontantsvaga grupper har både kvantitativa och kvalitativa metoder använts. Kvantitativa data har främst bestått av inhämtande av artiklar och information från internet. Kvalitativa data har hämtats genom personliga intervjuer och telefonintervjuer med branschfolk, samt en enkätundersökning med förstagångsköpare. Resultat & slutsats: Bolånetaket har fått effekt. De höga belåningsgraderna har sjunkit, men marknaden har inte påverkats nämnvärt. Genom det empiriska arbetet har vissa slutsatser dragits. Dessa är bland annat att de nya reglerna fått en negativ effekt för förstagångsköpare samt att människor idag har svårare att ta sig in på bostadsmarknaden. Dock kan konkreta belägg för dessa slutsatser inte presenteras. Förslag till fortsatt forskning: Eftersom att bolånetaket fortfarande är relativt ungt, bara ca 18 månader har gått sedan införandet, så kan det behövas ytterligare tid för att det helt ska gå att utvärdera. En aspekt som skulle vara intressant att undersöka är huruvida bankerna är vinnare i situationen. Bankerna erbjuder blancolån och till dessa hör högre ränta än tidigare. På så sätt tjänar bankerna mer pengar än de skulle ha gjort vid införandet av amorteringskrav. Det vore även intressant att undersöka hur stor del av de nya blancolånen som är kopplade till bostadsköp. Nyckelord: Bolånetaket, Finansinspektionen, konsumenter, blancolån, förstagångsköpare, ränta   ABSTRACT Title: The mortgage ceiling´s impact – From a consumer perspective Level: Term paper C-level in business economics Author: Johan Sandberg and Joel Byström Supervisor: Aihie Osarenkhoe Date: 2012 - 05 Aim: The purpose of this study is to explore the consumers’ expectations prior to, and how consumers subsequently were affected by the introduction of the new mortgage roof introduced on 1 October 2010. Eighteen months after the introduction, how has the housing market been affected from a consumer perspective? Contribution of the thesis: Previous studies in the field (eg Gauffin, 2011; Bekeris & Lagelius, 2011; Claesson & Megaache, 2011) focuses on how the housing market as a whole has been affected by the mortgage roof, with primary focus on condominiums in Stockholm. This paper builds on previous studies by examining whether consumers on the mortgage market has been affected, in order to expand knowledge of the mortgage roof and its effects. The paper will be used to discuss if the mortgage ceiling really is the best way to stop the unhealthy leverage. Are there other better alternatives that do not result in vulnerable groups having difficulties to enter, or simply getting excluded from, the housing market? Method: To investigate the correctness of the hypothesis that the mortgage ceiling negatively impacted first-time buyers and other groups with low amounts of cash, both quantitative and qualitative methods were used. The quantitative data consists mainly of gathering articles and data from the Internet. The qualitative data has been implemented through personal and telephone interviews with industry professionals, and a survey with first-time buyers. Result & Conclusions: The mortgage ceiling has had an effect. The high value ratios have dropped, but the market has not been significantly affected. Through the empirical work some conclusions have been drawn. These include that the new rules have a negative effect on first-time buyers, and that people today have less chance to enter the housing market. However, concrete evidence for these conclusions cannot be presented. Suggestions for future research: Since the mortgage ceiling is still relatively young, only about 18 months have passed since the introduction, it may require additional time to fully be able to evaluate. One aspect that would be interesting to examine is whether the banks are winners in this situation. The banks offer unsecured loans and these include higher interest rate than before. In this way, banks earn more money than they would have done in the introduction of amortization requirements. It would also be interesting to investigate what proportion of the new unsecured loans that are linked to home purchases. Key words: The mortgage ceiling, FSA, consumers, unsecured loans, first time buyers, interest    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)