Möjligheternas marknad. En studie av gymnasieskolornas informationsmaterial

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

Författare: Josefin Höglund; Linda Rickardt; [2008-09-15]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Möjligheternas marknad Författare: Josefin Höglund och Linda Rickardt Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalist och masskommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Vårterminen 2008 Handledare: Karin Fogelberg Sidantal: 53 sidor, inklusive bilagor Syfte: Syftet med vår undersökning är att granska hur gymnasieskolornas informationsblad kommunicerar med de blivande gymnasieeleverna. Metod: Kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag. Material: Insamlade informationsblad från 2007 års gymnasiemässa. I undersökning ingår totalt 13 stycken kommunala, och 25 stycken fristående gymnasieskolor. Huvudresultat: Vårt resultat visar att det inte är särskilt stor skillnad mellan hur de kommunala och de fristående gymnasieskolornas kommunicerar med eleven genom informationsbladen. Skolorna tilltalar således eleven relativt lika oberoende av om det är en kommunal eller fristående skola. Det finns dock en del skillnader, bland annat i hur gymnasieskolorna tilltalar eleven genom personliga pronomen. Vad gäller hur skolan förmedlar sin kvalitet så var det inte heller några direkta skillnader. De skillnader som vi kunde se berörde skolornas storlek samt att det är en skillnad bland det materiella som skolorna erbjuder eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)