Skapandet av en framgångsrik företagskultur : En studie utifrån chefers och medarbetares upplevelser av omställningen till distansarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Johanna Borg; Julia Kempe; [2021]

Nyckelord: Företagskultur; Distansarbete; Covid-19;

Sammanfattning: I samband med Covid-19 pandemin har flera arbetsplatser gått från att arbeta på kontor till att arbeta hemifrån. Denna omställning har bidragit till en förändring i företagskulturen. Denna studie syftar till att undersöka hur chefer och medarbetare på ett bokförlag upplever det förändrade arbetssättet som uppkommit vid distansarbete. Vidare syftar studien till att undersöka hur detta bokförlag arbetar med att bibehålla en god företagskultur på distans. Studien utförs genom en kvalitativ metod med en fenomenologisk ansats, där tio semistrukturerade intervjuer är grunden för det insamlade empiriska materialet. Materialet analyseras med stöd av Flemings och Sturdys teori om normativ kontroll och neo-normativ kontroll samt Alvessons och Willmotts teori som behandlar nio metoder för att utöva identitetsreglering. Studiens resultat visar att begreppet företagskultur beskrivs som en gemensam värdegrund och en känsla av grupptillhörighet. Förändringar i företagskulturen som uppkommit vid distansarbetet har visat sig vara såväl arbetsrelaterade som sociala faktorer. Vid omställningen till distansarbete har den delen av företagskulturen som behandlar kommunikation och återkoppling genomgått en stor förändring. Mötesstrukturen har även ändrat form, kreativa möten har försvunnit, vilket har bidragit till allt fler avstämningsmöten. Sociala tillställningar, samarbete mellan arbetsgrupper och upprätthållandet av kontakten med kollegor är ytterligare några delar av företagskulturen som ändrat form. För att upprätthålla en god företagskultur har organisationen arbetat aktivt med att finna nya effektiva kommunikationsvägar samt individanpassa återkoppling. Vidare har bokförlaget beskrivit vikten av att finna nya innovativa sätt för skapandet av digitala evenemang. Detta bland annat genom att införa en digital fika-roulette. Dessutom arbetar bokförlaget aktivt för att skapa en tillvaro där dess medlemmar kan skilja på arbete och fritid. Det här har bland annat genomförts genom att uppmuntra till att fortsätta arbeta under kontorstider med välbehövliga pauser för promenader med kollegor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)