Soundscape : om ljud i det offentliga rummet

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Den här uppsatsen fokuserar på ljuden i vår utemiljö, hur vi upplever dem och hur landskapsarkitekter och planerare kan använda ljud i gestaltningen av det offentliga rummet. Den akustiska miljön kallas med ett annat ord för soundscape, ett begrepp som myntades på 70-talet av R. Murray Schafer och som kommer från musiken. Syftet med studien är att kartlägga och visa inriktningar inom forskningen om soundscape och hur ljud i omgivningen påverkar upplevelsen av det offentliga rummet. En litteraturundersökning som omfattar 13 artiklar samt delar av 5 böcker ligger till grund för uppsatsen. Litteraturen hittades med hjälp av sökord i databaser och valdes ut med inriktning mot ljudkonst och landskapsarkitektur. Resultatet visar att ämnet soundscape är brett och tvärvetenskapligt och används inom flera discipliner såsom konst, musik, arkitektur, landskapsarkitektur och akustik. Ur litteraturen identifierades tre forskningsinriktningar gällande soundscape. Den första är människor och ljud, där allt som rör hur vi upplever ljud och påverkas av ljud, samt vad vi tycker om olika ljud och hur vi pratar om ljud ingår. Den andra inriktningen är ljud som konst, och innefattar olika tillagda ljud i det offentliga rummet som har en upplevelsemässig orientering som kan skapa reaktioner och väcka tankar, men vars uppgift inte nödvändigtvis är att förbättra en plats. Den tredje identifierade inriktningen består av teorier och metoder kring akustisk design, olika tillvägagångssätt för att kunna förbättra den auditiva upplevelsen av en plats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)