Elevers upplevelse av betyg i årskurs 6: En studie kopplad till sammansatt betyg inom de naturorienterande ämnena

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Amalia Karlsson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få en inblick i hur elever känner och tänker kring betyg. Bak-grunden till valet av ämne grundar sig i den heta politiska debatt som pågår rörande betyg idagens skola. Det skrivs mycket om att elever är mer stressade idag än förr och i denna upp-sats undersöks om betyg kan vara en av de orsaker som gör ungdomar mer stressade. På grundav tidsbegränsningen valde jag att undersöka skolor i en kommun för att få en inblick i hur deeleverna erfar betyg. Jag intervjuade elever för att sedan använda deras svar till att utformamin enkät som jag lämnade ut till klasser i kommunen, samtliga var elever i årskurs 6. Resul-tatet baserades sedan på tre områden som jag fick fram från enkätsvaren och intervjuerna.Dessa tre områden betecknas här som 1) stress, ) samansatt betyg i NO och 3) informationfrån lärare. Mitt resultat visar att övervägande del av eleverna i kommunen inte kände någonnegativ form av stress. Det var också så att ungefär hälften av eleverna anser att sammansattbetyg är bra för deras motivation till skolarbetet, och den resterande halvan anser att det intespelar så stor roll eller att det är bättre med separat betyg i varje NO-ämne. Det sista områdesom presenterades i resultatet var information från lärare. Detta behandlar elevers åsikterkring information de får från läraren om bland annat kunskapskrav. Detta varierar också mel-lan elever och en stor del anser att de inte får tillräckligt med information från sin lärare omvad som krävs av dem för att de ska nå sina mål, medan ungefär lika stor andel elever anseratt de får den information de behöver. Jag anser att en fortsatt forskning på området behövsför att kunna jämföra kommuner och kanske se en skillnad och vad det i så fall kan bero på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)