Kropp, genus och etnicitet i verktygslådan : Att bygga en kritisk undervisning och nedmontera normer i Dansteori

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Studien syftar till att få en förståelse för danslärares förhållningssätt till begreppen kropp, genus och etnicitet inom ramen för kursen Dansteori i gymnasieskolan. Det undersöks huvudsakligen med hjälp av det intersektionella perspektivet samt den normkritiska pedagogiken som teoretiskt ramverk. Detta i kombination med olika perspektiv på begreppen kropp, genus och etnicitet utifrån olika teorier. Studien är kvalitativ och innefattar skriftliga och muntliga webbaserade intervjuer med danslärare. Analysen utgår från en hermeneutisk tolkning. Studien visar att danslärarna förhåller sig likartat till begreppens funktion i undervisningen. De kan användas som verktyg för att förankra dansen i samhället eller för att synliggöra respektive vidga normer. Resultaten pekar också på att alla danslärare i undersökningen ser begreppen som sociala konstruktioner inom sin undervisning. Vilken plats de får i undervisningen ser olika ut. Några behandlar dem som icke återkommande moment och som ett redskap för eleverna medan andra låter dem vägleda utformningen av den egna undervisningen. Det senare ger upphov till en mer normkritisk pedagogik som utmynnar i ett vidgande av normer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)