Kontinuerlig förbättring av kunskaps- och erfarenhetsdelning i växande konsultorganisationer : En studie genomförd på en konsultorganisation inom samhällsbyggnadsbranschen

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Kunskap- och erfarenhetsdelning är ett brett och viktigt koncept för företagens ekonomiska tillväxt och konkurrenskraft. För konsultfirmor är det av extra vikt då deras kärnverksamhet grundar sig i att sälja kunskap i form av tjänster, men där problematiken är att de projektledande konsulterna kan uppleva att hjulet kontinuerligt återuppfinns i projekten. Under de senaste årtionden har en trend i sammanslagningar och förvärv noterats inom samhällsbyggnadsbranschen. De organisatoriska förändringarna som förvärv medför ökar behovet av en lämplig kunskapshantering för att skapa synergi inom bolaget, så att kunskap och erfarenheter blir en kollektiv resurs. Utmaningen för konsultorganisationer är att företagen består av individer från olika företagskulturer med olika preferenser, att organisation är i ständig förändring samt konkurrensen medarbetare emellan. Syftet med denna studie är därmed att öka kunskaps- och erfarenhetsdelning medarbetare emellan genom att identifiera lämpliga metoder och medel, för att långsiktigt tillvarata den befintliga kompetensen inom organisationen. Genom att tillvarata på kunskaper och lärdomar från varandra och från tidigare uppdrag kan innovativa och hållbara lösningar delas, vilket medför att kunskapsluckorna och risker i nya uppdrag minskar samt att de undviker att återuppfinna hjulet. Syftet uppnås genom att besvara följande frågeställning; “Hur kan organisationer ständigt förbättra kunskaps- och erfarenhetsdelningen internt genom god förståelse för de olika kunskapsformerna?”. Arbetet resulterar i en tabell med lämpliga och förbättrade metoder för kunskaps- och erfarenhetsdelning, samt för hur dokumenteringen av kunskap kan gå till. Framtagandet av dessa metoder har gjorts genom analys av intervjumaterial som insamlats från respondenter som tillhör ett konsultbolag som växt genom förvärv. Analysen har kontinuerligt följt teoretiska ramverken om ständiga förbättringar av McLean och Anthony (2019) där de vanligaste fallgroparna är sammanställda, samt SECI-modellen för förståelse av kunskapsflödet inom organisationen. Slutligen resoneras det att, för att nå en ökad kunskaps- och erfarenhetsdelning inom ett konsultbolag som växt genom förvärv, krävs det att ledningen arbetar för en ökad teamanda, gemenskap och samhörighet. Eftersom detta skapar en stimulerande miljö som underlättar att motivera kunskaps- och erfarenhetsdelning genom att inkludera formella och informella möten, både fysiskt som digitalt. Något som behöver inkluderas är tydliggörandet av nyttan som förbättrande initiativ medför genom att visa mätbara resultat som ett incitament för konsulterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)