Vägen till projektledarrollen : En kvalitativ studie om projektledares väg till projektledarrollen

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Denna studie belyser hur projektledares väg till projektledarrollen ser ut. Det är en kvalitativ studie baserad på berättelser från åtta personer aktiva inom fyra olika organisationer. Syftet med undersökningen var att studera hur yrkesverksamma projektledares väg till projektledarrollen ser ut. Genom semistrukturerade intervjuer tog vi del av hur respondenternas aktiva och mindre aktiva val, från studier till yrkesliv, påverkat deras väg till projektledarrollen. Vi har valt att avgränsa undersökningen utifrån fyra teman: personliga egenskaper, erfarenhet, genus och organisation. Tillsammans utgör dessa fyra teman en egenkonstruerad analysmodell kallad PEGO-modellen, som användes för att bearbeta studiens empiriska material. Vi ville se i vilken utsträckning personliga egenskaper, erfarenhet, genus och organisation har påverkat respondenternas väg till projektledarrollen. Studien ämnade även belysa om dessa påverkansfaktorer var beroende av varandra. För att studera detta formulerades två forskningsfrågor samt en hypotes. Studiens resultat visade att personliga egenskaper och organisation är de teman som har påverkade respondenternas väg till projektledarrollen i högst utsträckning. Projektledarrollen har i flera fall inneburit stort ansvar i en dynamisk miljö. Detta har lett till att vissa personer sökt sig till denna specifika miljö, eftersom den stämt samman med deras personliga egenskaper och preferenser. Temat organisation påverkade i hög utsträckning då det möjliggjorde arbete i projektform och därmed också rollen som projektledare. Utifrån respondenternas upplevelser framgick även att projektledning kunde användas som ett verktyg för att behålla personal inom verksamheten. När en anställd framfört att arbetsuppgifterna är monotona och inte längre stimulerande hände det att chefen tilldelade den anställde en roll som projektledare istället. Temat erfarenhet påverkade också vägen till projektledarrollen i relativt hög utsträckning. Detta då tdigare erfarenhet tillsammans med kompetens ledde till att respondenterna i flera fall blev erbjudna projektledarrollen. Baserat på respondenternas upplevelser gick det inte att utläsa att genus påverkat vägen till projektledarrollen i särskilt nämnvärd utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)