Vad innebär strategiskt HR-arbete?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna Rundgren; Caroline Morell; [2012-07-04]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I följande studie har vi valt att studera vad som menas med strategiskt HR-arbete, både som ideal samt i mer konkreta termer. Begreppet strategiskt HR-arbete är väl använt inom dagens organisationer, men den egentliga innebörden av begreppet rent konkret är mer diffust. Syftet med studien är mer precist att beskriva och konkretisera HR-personers egen uppfattning kring vad det innebär att arbeta strategiskt inom HR samt försöka förstå vad det innebär i praktiken. En enkät har skickats ut till 50 personer. 20 personer svarade och svaren analyserades med utgångspunkt ifrån den teoretiska referensram som vi använt oss utav. I teorin beskrivs den historiska utvecklingen av HR-arbete, och vi beskriver de betydelsefulla begreppen PA, HR, HRM och SHRM som ofta förekommer inom HR. Teorikapitlet avslutas med vår egen modell, vilken vi sammanställt utifrån den litteratur vi tagit del av. Modellen beskriver utmärkande faktorer gällande strategiskt respektive operativt HR-arbete. Resultatet från studien visar att strategiskt HR-arbete handlar om att ha ett långsiktigt perspektiv med en helhetssyn på verksamheten där HR som funktion ska stödja affärsmål och övergripande strategier. Utveckling av humankapitalet antas då ske i nära samarbete med ledning och chefer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)