Pedagogisk dokumentation: får barnen verkligen vara med? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer som metod. Resultatet i studien analyseras utifrån det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att förskollärare använder sig av fotografi, observation, reflektion och organisation av barngruppen som strategier för att möjliggöra för barns delaktighet och inflytande i förskolan. I resultatet framkommer även förskollärarnas utmaningar i arbetet med att möjliggöra för barnens delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. Utmaningarna består bland annat av tids- och personalbrist. Studiens slutsats är att om förskollärare använder strukturerade mallar i observationer kan de motverka tidsbristen som de upplever. Slutsatsen är även att kommunikation är ett avgörande verktyg i reflektioner. Dessa reflektioner behöver vara anpassade efter barngruppen för att alla barns röster ska bli hörda, vilket kan gynna barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)