Hur bygger man en legobanan? : En undersökning om problemlösande legoaktiviteters möjligheter till matematiklärande

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Gabriella Carlsten-gabrielsson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Jag har undersökt möjligheterna för hur problemlösande legoaktiviteter kan stärka och utveckla barns matematiklärande. Metoderna jag använt mig av är filmade observationer, kompletterande intervjuer och enkäter. I studien observerades barn för att ta reda på hur barn löser och förmedlar egna och andras problemlösningar vid legobyggandet. Pedagoger observerades för att ta reda på möjligheterna kring hur materialet lego kan stärka och utveckla barns matematiklärande. Några barn intervjuades i ett kompletterande syfte för att öka min egen förståelse. Jag har även använt en enkätundersökning för att få en bred bakgrundsfakta om pedagogernas uppfattningar kring materialet legos möjligheter att stärka och utveckla barns matematiklärande i problemlösande legoaktiviteter. Resultatet visar möjligheterna kring lego, problemlösning och matematiklärande med pedagogernas och lekens avgörande betydelse. Vid legobananbyggandet visar resultatet att barnens kreativtet bidrog till möjligheter för både lösningar och strategier. Legobananbyggandet resulterade i 4 olika kategorier av lösningar. Vid byggandet efter ritning/beskrivning, där det redan finns en färdig lösning visar barnen en osäkerhet när de använder sig av en strategi som följer ett visst mönster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)