4:R, Reuse, Repair, Redesign, Recycle : En studie om hur svenska mode och outdoor företag förhåller sig till de fyra hållbarhets metoderna

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Det finns två typer av affärsmodeller: den linjära och den cirkulära. Den linjära modellen är baserad på produktion-användning-avfall, medans den cirkulära modellen använder strategier för att undvika avfall. Textilindustrin är ansvarig för ett årligt avfall på 92 miljoner ton, den cirkulära modellen blir därav en viktig lösning. Det finns flera strategier för anpassning av en cirkulär modell. I denna studien kommer fokus vara på Reuse, Repair, Redesign & Recycling som har gemensamt fokus att undvika avfall. Syftet med studien är att undersöka om svenska mode/outdoor företag arbetar med Reuse, Repair, Redesign & Recycle. Studien kommer också undersöka vilka utmaningar samt möjligheter som finns i användandet av de fyra hållbarhetsmetoderna. För att undersöka syftet har en triangulering använts, varav en enkätundersökning har genomförts på 23 svenska företag om det arbetar med Reuse, Repair, Redesign & Recycle. Intervjuer har genomförts på två företag. Dessa arbetar med någon eller flera av de fyra strategierna, vilket blir en viktig del i förståelsen av utmaningar och möjligheter. I resultatet presenteras hur många företag som arbetar med hållbarhet metoderna, vilken som är den svåraste att använda sig av och varför. Resultatet presenterar också utmaningar och möjligheter med dessa cirkulära strategier. Resultatet visar att Reuse och Repair används till stor del av de tillfrågade företagen jämfört med Redesign och Recycle. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)