”Det finns så mycket saker som kränker” En kvantitativ studie om ungdomars syn kring kränkningar på sociala medier samt skolkuratorns roll i arbetet mot detta.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Kränkningar på nätet är ett relativt nytt begrepp. Många känner nog igen det som nätmobbning. Den senaste tiden har det uppmärksammats en rad olika fall i media angående kränkningar på nätet. Den forskning som finns idag berör främst mobbning som begrepp och det finns en brist på studier kring kränkningar på nätet. Ungdomar är en grupp som i stor utsträckning använder sig av nätet som ett sätt att kommunicera. Därför är också skolan en plats där kränkningar på nätet förekommer. Studiens syfte var att undersöka hur ungdomar i årskurs 2 på gymnasiet i Västsverige upplever kränkningar på nätet samt hur de ser på skolkuratorernas arbete kring detta. Studien gjordes med hjälp av en kvantitativ metod där en enkätundersökning genomfördes via webben. Enkäten besvarades av 286 ungdomar på olika skolor runt om i Västsverige. Resultatet visade att ungdomarna definierade kränkningar som mobbning och som något som skedde medvetet eller omedvetet. Resultatet visade även att 32 procent av ungdomarna uppgav att de någon gång blivit utsatta för kränkningar på nätet. Här fanns inga könsskillnader. Av ungdomarna uppgav 19 procent att de kränkt någon annan på nätet. Killar var överrepresenterade när det gäller att ha kränkt någon annan på nätet. Många av ungdomarna skulle i första hand inte välja att vända sig till skolkuratorn om de blev utsatta för kränkningar på nätet. Ungdomarna efterfrågade information, stöd och straff från skolkuratorn kring kränkningar på nätet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)