Status över säkerhet? – En kvalitativ studie om arbetsvillkor och arbetsförhållanden i den svenska PR- och reklambranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Studien har haft för avsikt att undersöka vilken inverkan, både privat och professionellt, projektanställningar och osäkra arbetsvillkor i PR- och reklambranschen har på anställda i branschen, samt hur och om det finns skillnader mellan att arbeta i en storstad respektive småstad. I det första skedet tillämpades kvalitativa, semistrukturerade forskningsintervjuer, där nio yrkespersoner verksamma i den svenska PR- och reklambranschen intervjuades. Materialet från intervjuerna har sedan transkriberats och meningstolkats för att se mönster, fenomen och tendenser som besvarar frågeställningarna. Resultaten visar på en markant skillnad mellan att arbeta i en storstad respektive småstad, där PR- och reklambranschen i storstäder upplevs betydligt mer prekär och otrygg jämfört med i småstäder. Vidare visar resultaten att de prekära villkor och förhållanden som råder ofta vägs upp mot, samt accepteras, för att uppnå en högre status och stärka sin yrkesidentitet. Slutligen är det tydligt att prekära anställningar i PR- och reklambranschen har en negativ inverkan på privatlivet där främst privatekonomin blir begränsad och därmed begränsar individens möjligheter och självkänsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)