Patienters upplevelse av personalens bemötande i samband med höft- eller knäprotesoperation

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

Sammanfattning: Ledproteskirurgi av höft- eller knäled är idag en av de vanligaste operationerna i Sverige. Den vanligaste orsaken till ledproteskirurgi i höft och knä är artros som orsakar kronisk nedbrytning av leder. I den postoperativa vården är patienter utsatta och behöver hjälp av vårdpersonal med rehabiliteringen och smärta. Under denna vårdtid utvecklas en vårdrelation mellan patienterna och personalen, som påverkar patientens livskvalité. Syftet med studien är att belysa patienters upplevelse av personalens bemötande i samband med postoperativ vård efter operation av höft- eller knäprotes. Metoden är en litteraturstudie, där sex kvalitativa artiklar med vårdvetenskaplig ansats används. Det finns få artiklar och forskning gjord i ämnet. Fribergs (2006) modell om evidensbaserad omvårdnad och Evans (2002) modell om innehållsanalys ligger till grund för studiens metod. Resultatet presenteras utifrån fyra kategorier som är; Omvårdnaden upplevs som bra, Personalen är engagerad, Jag vågar inte ställa frågor och får heller inget veta och Jag blir inte respekterad. I varje kategori beskrivs hur patienter upplever personalens bemötande. Resultatet visar patienters både positiva och negativa upplevelser av hur personalen bemöter dem. I diskussionen diskuteras patienters vårdupplevelser under vårdtiden. Det patienter uppskattar är att vården sker genom professionella handlingar och att sjuksköterskan är vänlig, glad och lugn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)