Upplevd arbetstillfredsställelse : - En jämförelse mellan heltidsanställda och deltidsanställda gymnasielärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskap

Författare: Petra Danielsson; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt   Arbetstillfredsställelse är ett väl studerat område inom arbetspsykologin. Syftet med föreliggande studie var att undersöka skillnader i upplevd arbetstillfredsställelse mellan anställningsgraderna heltidsanställning och deltidsanställning samt mellan frivillig-, ofrivillig deltidsanställning och heltidsanställning. Studien syftade även till att undersöka olika bakgrundsfaktorers relation till arbetstillfredsställelse. Studien genomfördes bland gymnasielärare i Bergs- och Östersunds kommun i Jämtlands län, med hjälp av en enkätundersökning. Totalt deltog 91 lärare, varav 42 män och 49 kvinnor. Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) användes för att mäta arbetstillfredsställelsen. Data analyserades med hjälp av korrelationer, t-test för oberoende mätningar och envägs ANOVA för oberoende mätningar. Resultaten visade inga signifikanta skillnader mellan de olika anställningsgraderna och den upplevda arbetstillfredsställelsen bland gymnasielärarna. Inget signifikant samband påträffades heller mellan bakgrundsvariablerna kön, ålder, antal arbetade år inom området och på arbetsplatsen och den upplevda arbetstillfredsställelsen. Förslag till framtida forskning är att inkludera andra faktorer i relation till anställningsgrad när studier kring arbetstillfredsställelse görs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)