"Gratis är gott!" - En kvalitativ studie av musikers attityder till gratisteknologier och de nya villkoren i musikbranschen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks hur musiker upplever de förändringar som skett i musikbranschen de senaste tio åren till följd av den tekniska utvecklingen i form av bland annat gratisteknologier, exempelvis Spotify och Myspace, samt fildelning. I undersökningen har kvalitativa metoder i form av intervjuer använts. Vi har utgått från ett antal teoretiska begrepp som exempelvis medielogik, mediekonvergens och medierad interaktion. Resultatet visade att musiker idag till viss del har samma uppfattning om vissa företeelser, men på vissa punkter skiljer det sig ganska mycket. Fildelning är informanterna överens om att det i grunden inte är något positivt, men i frågan om så kallade ”on-demand-tjänster” går åsikterna isär. Attitydförändringen är också något som flera berör, det vill säga att dels värdet på musik, dels själva uppfattningen om musik har förändrats. Generellt tycker informanterna att det redan idag är svårt att försörja sig som heltidsmusiker och tror att det i framtiden kommer att bli ännu svårare. Det handlar främst att hitta nya vägar till intäkter via en kombination av produkter och tjänster då allting blir mer och mer integrerat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)