Anslutning av hybridfordon som reservkraft till elnätet

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Peter Eriksson; [2018]

Nyckelord: Hybrid; reservkraft;

Sammanfattning: Detta examensarbete är en konceptstudie som har genomförts tillsammans med BAE System. Huvudmålet är att ta fram gällande lagkrav samt ett förslag på en teknisk lösning. Den tekniska lösningen ska utvecklas för att kunna använda ett hybridfordon för att kunna verka som reservkraftanläggning. Det som framkommer i rapporten är att lagkraven är möjligt att efterleva och därför finns en utvecklingspotential i den tekniska lösningen. Tekniskt sett är det möjligt att ansluta hybridfordonet till elnätet. Detta kan genomföras genom att likrikta spänningen från generatorn i hybridfordonet för att sen ansluta till en omriktare som kan skapa en önskvärd amplitud på sinusspänningen. Efter omriktaren kommer det behövas ett LCL-filter för att på så sätt få en renare AC-spänning. Spänningen kommer sen att behöva kopplas in på en transformator för att kunna skapa ett TN-S system.  För att kunna skapa ett TN-S system kommer transformatorn behöva vara av typen D/Yo så man på Y0 kan ansluta en jordpunkt för att kunna uppnå ett direktjordat system vilket underlättar för att kunna bygga upp ett nät med selektivitet. För att få dom olika delarna att samverka behövs kommunikation mellan hybridfordonet och omriktaren om vilket effektbehov som finns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)