DEN BEARBETADE VERKLIGHETEN : En studie om den bearbetade bilden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Den bearbetade bilden används allt oftare, i allt från modereportage till nyhetssammanhang. I takt med att användningen av denna typ av bilder ökar måste betraktaren också lära sig att kritiskt analysera bilden för att den inte skall förlora all trovärdighet. Området som studien behandlar är användningen av bearbetade bilder i nyhetssammanhang, i vilken den undersökande delen är uppdelad i två undersökningar. Den första delundersökningen forskar i om en betraktare kan skilja på en bearbetad bild och ett originalfotografi, medan acceptansen för den bearbetade bilden i ett nyhetssammanhang undersöks i den andra delundersökningen. Till undersökningarna skapades det 15 bilder, i vilka fyra stycken är i originalformat med de andra är bearbetade i kategorierna: iscensatt fotografi, fotomontage och fotoretusch. Framtida forskning skulle kunna gå in mer på de etiska och kulturella aspekterna, samt huruvida kunskapen om den bearbetade bildens möjligheter påverkar betraktaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)