Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med nyanlända elever

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: De senare åren har ett ökat antal nyanlända elever börjat i skolan. Merparten av eleverna är flyktingar eller är anhöriga till flyktingar. Den ökade andelen nyanlända elever har påverkat skolsköterskans arbete. Syftet: Syftet har varit att undersöka skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med nyanlända elever. Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio skolsköterskor i södra Sverige. Den valda analysmetoden var kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Tre övergripande kategorier sammanfattade data; 1) Från mottagande till basprogram, 2) Att arbeta med en utsatt grupp, och 3) Att arbeta med elever med en annan kultur och ett annat språk. Mottagandet av nyanlända elever var resurskrävande, vilket främst berodde på att eleverna inte hade följt barnhälsovårdens basprogram och var ofullständigt vaccinerade. Skolsköterskorna upplevde att deras arbete gick utanför yrkesrollen när de tog hand om de nyanlända elevernas olika behov. Skolsköterskorna upplevde även att de saknade kompetens kring elever som varit med om traumatiska händelser och kunskap om olika kulturer. Slutsats: Detta arbete kan ge en ökad medvetenhet kring skolsköterskors utmaningar i arbetet med nyanlända elever. Professionen skulle kunna stärkas genom möjlighet till utbildning i kulturkompetens och kunskaper kring barn som varit med om traumatiska händelser i samband med migration. Skolsköterskorna efterfrågar tydligare rutiner och ökat samarbete med andra instanser som t.ex. barn- och ungdomspsykiatrin och mottagningsenhet. Nyckelord: elevhälsa, erfarenheter, kultur, nyanlända elever, skolsköterska

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)