Didaktiska perspektiv inom bildundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Jane-ellen Lönnegren; [2019]

Nyckelord: bild; bildundervisning; bildämnet; didaktik;

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att få en internationell vetenskaplig översikt över didaktiska perspektiv inom bildundervisning, som i sin tur kan bringa en djupare och mer breddad förståelse och kunskap inom ämnesområdet. Dessutom fungera som inspirationskälla för framtida empiriska arbeten och likaväl till blivande som verksamma pedagoger att använda i liknande syfte. Kunskapsöversikten behandlar frågan; Vilka didaktiska perspektiv framgår inom bildundervisning enligt aktuell forskning? Metoden för denna kunskapsöversikt är informationsinsamling. Resultaten från de vetenskapliga studier som valts till denna kunskapsöversikt visar bland annat att bildundervisning där läraren positionerar sig som ”konstnären i studion” eller som ”designer” kan läraren bringa viktiga insikter kring betydande processer samt ger eleven möjlighet att distansera sig från sig själv och vara mer kritiskt tänkande kring de val som gjorts. Resultatet visar även om läraren utifrån socialt konstruktivismperspektiv väljer grupparbete som metod, utvecklas och lär eleverna av varandra men också individuellt. Min slutsats är om vi i framtiden kan erbjuda flera vägar till mål ökar också chanserna för eleverna att förstå den värld som omger oss men även för dem att nå de lärandemål som kunskapskraven ställer. En annan slutsats är, om vi följer den moderna utvecklingen och utbildas eller vidareutbildas inom digitala tekniker, kan vi också möta elever på deras plan och på så sätt öka deras motivation och förståelse för bildämnets relevans i skolan, som i sin tur skulle kunna öka inte enbart ämnets status utan även lärarna kopplade till det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)